dem är så irriterande jag vill ta självmord?

Jag önskar ibland att jag var så där härligt avslappnad och liberal i mitt förhållande till det svenska språket. Jag önskar att jag inte brydde mig så värst mycket om språkregler utan lät folk böja ord, slänga på ändelser och hitta på egna ord hit och dit. Men nej! Jag är superkonservativ och petnoga, en inställning och bitchighet som säkerligen väcker irritation hos många och som sårar dem som jag (sällan, men det händer) helt okänsligt rättar. Förlåt! 

Låt mig redogöra några exempel på vad det är som väcker ilningar längs ryggraden och skapar en arg klump i maggropen:


Kommentarer
Postat av: Anonym

du kanske ska börja säga irrelevant istället för orelevant som du ofta gör...

2007-02-22 @ 11:31:23
Postat av: Ida

okej, det känns irrelevant men okej

Postat av: Mattias

Skönt att höra att det finns fler än jag som irriterar mig på det konstiga språk som många talar nu för tiden.

Det är bara att googla så får man se hur illa ställt det är med svenska språket:
"ta sjävmord" 298000 träffar
"begå självmord" 70700 träffar

Jag trodde först att det bara var 14-åringar som skrev "ta självmord" och "dem" i tid och otid, men nu ser jag fler och fler exempel på vuxna personer som gör det. "Lag" istället för "lade" är också vanligt, t.ex. "Jag lag nycklarna på bordet".
Jag har hört uttrycket "varje nu och då" istället för "lite då och då"... osv osv.

Sedan, så är det också så, att, många skriver, kommatecken lite slumpvis i, meningar. Arrrghhh!!!?

2008-01-11 @ 20:29:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback